31.بر شما باد راز پوشی در کارهاتان در امور دین و دنیا . روایت شده که
" افشاگری کفر است " و روایت شده " کسی که افشای اسرار می کند با قاتل شریک
است " و روایت شده که " هرچه از دشمن پنهان می داری ، دوست تو هم بر آن آگاهی
نیابد "
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
32.آدمی نمی تواند از گردابهای گرفتاری با پیمان شکنی رهایی یابد ، و از
چنگال عقوبت رهایی ندارد کسی که با حیله به ستمگری می پردازد
بحار الانوار ، ج 78، ص (349)
33.با سلطان و زمامدار با ترس و احتیاطهمراهی کن ، و با دوست با تواضع ،
و با دشمن با احتیاط، و با مردم با روی خوش
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
34.هر کس به رزق و روزی کم از خدا راضی باشد ، خداوند از عمل کم او راضی
باشد
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
35.عقل ، عطیه و بخششی است از جانب خدا ، و ادب داشتن ، تحمل یک مشقت
است ، و هر کس با زحمت ادب را نگهدارد ، قادر بر آن می شود ، اما هر که به
زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بر جهل او افزوده نمی شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (342)
36.به راستی کسی که در پی افزایش رزق و روزی است تا با آن خانواده خود را
اداره کند ، پاداشش از مجاهد در راه خدا بیشتر است
بحار الانوار ، ج 78، ص (339)
37.پنج چیز است که در هر کس نباشد امید چیزی از دنیا و آخرت به او
نداشته باش : کسی که در نهادش اعتماد نبینی ، و کسی که در سرشتش کرم نیابی ،
و کسی که در خلق و خوی اش استواری نبینی ، و کسی که در نفسش نجابت نیابی ، و)
کسی که از خدایش ترسناک نباشد
تحف العقول ، ص (470)
38.هرگز دو گروه با هم روبه رو نمی شوند ، مگر این که نصرت و پیروزی با گروهی
است که عفو و بخشش بیشتری داشته باشد
تحف العقول ، ص (470)
39.مبادا اعمال نیک و تلاش در عبادت را به اتکای دوستی آل محمد ( ع ) رها
کنید ، و مبادا دوستی آل محمد ( ع ) و تسلیم برای آنان را به اتکای عبادت از
دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از این دو به تنهایی پذیرفته نمی شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
40.عبادت پر روزه داشتن و نماز خواندن نیست ، و همانا عبادت پر اندیشه
کردن در امر خداست
تحف العقول ، ص (466)
41.کسی که نعمت دارد باید که بر عیالش در هزینه وسعت بخشد
تحف العقول ، ص (466)
42.هرچه زیادی است نیاز به سخن زیادی هم دارد
تحف العقول ، ص (466)
43.کمک تو به ناتوان بهتر از صدقه دادن است
تحف العقول ، ص (470)
44.به آن حضرت گفته شد : چگونه صبح کردی ؟ فرمود : با عمر کاسته ، و کردار
ثبت شده ، و مرگ بر گردن ما و دوزخ دنبال ما است ، و ندانیم با ما چه شود
تحف العقول ، ص (470)
45.سخاوتمند از طعام مردم بخورد تا از طعامش بخورند ، و بخیل از طعام مردم
نخورد تا از طعامش نخورند
تحف العقول ، ص (470)
46.ما خاندانی باشیم که وعده خود را وام دانیم چنانچه رسول خدا ( ص )
کرد
تحف العقول ، ص (470)
47.هیچ بنده به حقیقت کمال ایمان نرسد تا سه خصلتش باشد : بینایی در
دین ، و اندازه داری در معیشت ، و صبر بر بلاها
تحف العقول ، ص (471)
48.به ابی هاشم داود بن قاسم جعفری فرمود : ای داود ما را بر شما به خاطر
رسول خدا ( ص ) حقی است ، و شما را هم بر ما حقی است ، هر که حق ما را
شناخت رعایت او باید ، و هر که حق ما را نشناخت حقی ندارد
تحف العقول ، ص (471)
49.با نعمتها خوش همسایه باشید ، که گریز پایند ، و از مردمی دور نشوند که
باز آیند
تحف العقول ، ص (472)
50.ابن سکیت به آن حضرت گفت : امروزه حجت بر مردم چیست ؟ در پاسخ .
فرمود : همان عقل است که به وسیله آن شناخته می شود آن که راستگو است از طرف
خدا و از او باور می کند ، و آن که دروغگو است و او را دروغ می شمارد ، ابن
سکیت گفت : به خدا این است پاسخ
تحف العقول ، ص (473)
51.هرکس آفریدگار را به آفریده هایش تشبیه کند ، مشرک است و هرکس به
خداوند چیزی نسبت دهد که خدا خود از آن نهی کرده است کافر است
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (557)
52.ایمان انجام واجبات و دوری از محرمات است ، ایمان عقیده به دل و
اقرار به زبان و کردار با اعضاء تن است
تحف العقول ، ص (444)
53.ریان از امام رضا علیه السلام پرسید : نظرتان راجع به قرآن چیست ؟ امام
فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدایت بجویید و سراغ چیز دیگر نروید که
گمراه می شوید
بحار الانوار ، ج 92، ص (117)
54.امام رضا ( ع ) در ضمن تجلیل از قرآن و اعجاز آن فرمودند : قرآن ریسمان .
محکم و بهترین راه به بهشت است ، قرآن انسان را از دوزخ نجات می دهد ، قرآن
به مرور زمان کهنه نمی شود ، سخنی همیشه تازه است زیرا برای زمان خاصی تنظیم
نشده است ، قرآن راهنمای همه انسانها و حجت بر آنهاست ، هیچ اشکال و ایرادی
به قرآن راه پیدا نمی کند ، قرآن از جانب خداوند حکیم فرود آمده است
بحار الانوار ، ج 92، ص (14)
55.سلیمان جعفری از امام رضا ( ع ) پرسید : نظرتان درباره کار کردن برای
دولت چیست ؟ امام فرمود : ای سلیمان هرگونه همکاری با حکومت ( ظالم و غاصب )
به منزله کفر به خداست . نگاه کردن به چنین دولتمردانی گناه کبیره است و آدمی
را مستحق دوزخ می نماید
بحار الانوار ، ج 75، ص (374)
56.عبدالسلام هروی می گوید : از امام رضا ( ع ) شنیدم می فرمود : خدا رحمت
کند کسی را که آرمان ما را زنده کند . گفتم : چگونه این کار را بکند ؟ فرمود :
آموزشهای ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (102)
57.هرکس از خود حساب بکشد سود می برد و هرکس از خود غافل شود زیان
می بیند ، و هرکس ( از آینده اش ) بیم داشته باشد به ایمنی دست می یابد ، و
هرکس از حوادث دنیا عبرت بگیرد بینش پیدا می کند ، و هرکس بینش پیدا کند
مسائل را می فهمد و هرکس مسائل را بفهمد عالم است
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
58.عجب درجاتی دارد : یکی این که کردار بد بنده در نظرش خوش جلوه کند و
آن را خوب بداند و پندارد کار خوبی کرده . یکی این که بنده ای به خدا ایمان
آورد و منت بر خدا نهد با این که خدا را به او منت است در این باره
تحف العقول ، ص (468)
ا59.گر بهشت و جهنمی هم در کار نبود باز لازم بود به خاطر لطف و احسان
خداوند مردم مظیع او باشند و نافرمانی نکنند
بحار الانوار ، ج 71، ص (174)
60.خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوطکرده است و به طور جداگانه
نمی پذیرد . نماز را با زکات ذکر کرده است ، هرکس نماز بخواند و زکات ندهد
نمازش پذیرفته نیست . نیز شکر خود و شکر از والدین را با هم ذکر کرده است .
از این رو هرکس از والدین خود قدردانی نکند از خدا قدردانی نکرده است . نیز
در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در کنار هم آمده است . بنابراین اگر
کسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید ، با تقوا محسوب نمی شود
عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)
61.از حرص و حسادت بپرهیز که این دو ، امتهای گذشته را نابود کرد ، و
بخیل نباش که هیچ مؤمن و آزاده ای به آفت بخل مبتلا نمی شود . بخل مغایر با
ایمان است
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
62.احسان و اطعام به مردم ، و دادرسی از ستمدیده ، و رسیدگی به حاجتمندان
از بالاترین صفات پسندیده است
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
63.با مشروب خوار همنشینی و سلام و علیک نکن
بحار الانوار ، ج 66، ص (491)
64.صدقه بده هرچند کم باشد ، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام
شود بزرگ است
وسائل الشیعة ، ج 1 ، ص (87)
65.توبه کار به منزله کسی است که گناهی نکرده است
بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21)